Höjer du ofta rösten nÀr barnet inte gör som du vill? Brukar du ha dÄligt samvete för att du ger efter för tjat? Familjeakademin listar tre vanliga typer av ledarskap som vuxna anvÀnder sig av i kommunikationen med barn. Vilken av dem stÀmmer bÀst in pÄ dig?
Vad Àr egentligen syftet med vÄr uppgift som förÀldrar, vÄrdnadshavare eller pedagoger? De flesta skulle nog kunna enas om att ett viktigt syfte Àr att hjÀlpa barnet utvecklas till en sjÀlvstÀndig, trygg individ som klarar av livets utmaningar och som behandlar sig sjÀlv och andra med kÀrlek och respekt. Men Àr det den sortens individ vi skapar med vÄrt sÀtt att leda och kommunicera med vÄrt barn frÄn dag till dag?
Nedan följer tre vanliga ledarstilar och vilka för-och nackdelar de kan ha för barnet och dig. Se detaljerad beskrivning av respektive ledarstil lÀngre ner.
Den auktoritÀra ledartypen
Ledord: Makt, kontroll, lydnad, regler
KÀnnetecken för den auktoritÀra ledaren:
Har mÄnga, strikta regler.
AnvÀnder ofta belöningssystem och bestraffning för att fÄ de resultat som önskas.
Förbjuder sitt barn att gÄ ut eller drar in mobiltelefon, datoranvÀndning och liknande som straff för olika saker.
BestÀmmer mycket, sÄ som hur personen ska klÀ sig eller hur hon bör göra saker.
Blir ofta arg eller frustrerad och höjer rösten nÀr barnet inte gör som hon blivit tillsagd.
Den AuktoritÀra ledaren har (eller önskar ha) total makt med vÀldigt lite utrymme för andra personer att ifrÄgasÀtta, bestrida eller tycka annorlunda. MÄlet Àr att det ska bli som jag vill och att barnet ska lyda mig. Vissa situationer i förÀldraskapet kan krÀva ett mer auktoritÀrt ledarskap (sÄsom vid omedelbar fara dÀr vÄrt ansvar som förÀldrar Àr att skydda barnet, eller i vissa pressade situationer dÀr man snabbt behöver ta beslut) men vilka effekter kommer av att konsekvent anvÀnda sig av ett auktoritÀrt tillvÀgagÄngssÀtt?
Exempel pÄ uttryck hos den auktoritÀra ledaren:
âNu kommer du HIT pĂ„ en gĂ„ng!â
âSĂ„ lĂ€nge du bor under mitt tak sĂ„ gör du som jag sĂ€gerâ
âJag har mycket större erfarenhet Ă€n dig. Jag vet bĂ€stâ
Det auktoritÀra ledarskapets fördel:
Skapar ofta snabba resultat, vilket gör att det kan kÀnnas konstruktivt för förÀldern. Barnet plockade trots allt upp sina leksaker som följd av ordern.
Ger förÀldern en viss betryggande kÀnsla av att ha kontroll
Ăndlösa diskussioner undviks, eftersom förĂ€ldern redan klargjort att hans ord Ă€r lag
Ledarskapet Àr oftast tydligt, vilket kan skapa en viss trygghet. Barnet slipper tÀnka sÄ mycket sjÀlv och vet vilka regler som gÀller.
Det auktoritÀra ledarskapets nackdel:
Metoden skapar individer som Àr beroende av yttre kontroll. Snarare Àn att lÀra sig tÀnka sjÀlvstÀndigt, lÀr sig barnet att vÀnta pÄ order och förhÄllningsregler frÄn en annan person.
Barnet tenderar att bli alltför fogligt och vÀxer ofta upp antingen till en individ som stÀndigt böjer sig för andras vilja, framför sin egen. Eller till en individ som gör revolt och inte tÄl nÀr andra sÀger vad hon ska göra, och fÄr stora problem med auktoriteter (sÄsom lÀrare eller chefer).
Metoden skapar âögontjĂ€nareâ. SĂ„ lĂ€nge du Ă€r fysiskt nĂ€rvarande gör barnet kanske (motvilligt) som du vill, bara för att sedan ignorera din vilja sĂ„ fort du Ă€r utom synhĂ„ll.
Metoden medför stora risker för individens psykiska vÀlbefinnande och skadar den livsviktiga kÀnslan av egenvÀrde. KÀnslan av att jag och mina Äsikter och tankar rÀknas.
Vissa barn som vÀxt upp under ett hÄrt auktoritÀrt ledarskap vÀljer som vuxna att ta avstÄnd frÄn sina förÀldrar.
Den eftergivna ledartypen
Ledord: Frihet utan grÀnser
KÀnnetecken för en eftergiven ledare:
Du ignorerar röran pÄ hans rum tills det rÄder fullt kaos och du kokar över.
Du gÄr med pÄ krav som du egentligen tycker Àr orimliga, för att undvika konflikter eller för att undvika att hon ska bli ledsen eller arg.
Du tycker ofta att förskolepersonalen Àr bÀttre rustad att ta hand om ditt barn Àn du sjÀlv som förÀlder.
Den eftergivna ledaren, Àven kallad curling-, helikopter- eller lÄtgÄ-förÀlder, lÀmnar helt eller delvis över ansvaret och ledarskapet till barnet eller till individerna runt omkring, sÄsom förskolepedagoger och skolpersonal. Det finns ingen eller vÀldigt lite aktiv ledning. Barnets behov och Äsikter tas pÄ stort allvar, men till priset av att ledarens behov och Äsikter inte vÀrderas sÄ högt.
Exempel pÄ uttryck hos en eftergiven ledare:
âMĂ„ste du verkligen Ă€ta glass just nu? Vi ska ju snart Ă€ta middagâ.
âJag önskar verkligen att du kunde hjĂ€lpa till lite mer hĂ€r hemmaâ.
âJag tycker inte att det Ă€r en bra idĂ©âŠâ (efter lite diskussion) ..â*suck* jaja, men gör det dĂ„!â
Det eftergivna ledarskapets fördel:
Barnet fÄr stort utrymme för fantasi och kreativitet
FörÀldern upplever ofta att han Àr en vÀldigt snÀll och kÀrleksfull förÀlder som vÀrdesÀtter barnet högst (kanske i kontrast till det auktoritÀra ledarskap han sjÀlv vÀxte upp med och inte uppskattade)
FörÀldern slipper brÄka om regler och konsekvenser och behöver inte ta sÄ mycket ansvar
Det eftergivna ledarskapets nackdel:
Metoden skapar pÄ sikt mycket osÀkerhet hos barnet. Vad Àr rÀtt och fel egentligen?
Metoden skapar stor otrygghet. Att bÀra orimligt stort ansvar kan vara vÀldigt skrÀmmande för ett barn, som ju inte Àr rustad att fatta mogna beslut eller att bemöta konsekvenserna som följer.
Barnet lÀr sig inte att ta hÀnsyn till eller bemöta andra mÀnniskors behov eller kÀnslor
Barnet utvecklar ofta en lÄg sjÀlvkÀnsla
Barnet riskerar att bli manipulativt eller bortskÀmt eftersom de hela livet lÀrt sig att det Àr lÀtt att övertala vuxna
NÀr barnet kommer in i puberteten förlorar förÀldern ofta den lilla mÀngd inflytande eller respekt de haft hos barnet
Den aktiva ledartypen
Ledord: Frihet inom expanderande grÀnser.
KÀnnetecken för en aktiv ledare:
Leder, motiverar och stödjer utan att ta över helt
Upplever att respekt ska gÄ Ät bÄda hÄll, barnets och förÀlderns vÀlbefinnande Àr lika mycket vÀrda.
Söker svar inÄt och hittar lösningar baserat pÄ egna vÀrderingar snarare Àn andra utomstÄendes
SÀtter sunda regler och tydliga riktlinjer utifrÄn familjens vÀrderingar men förklarar dem för barnet och ger utrymme för frÄgor och att möta barnets synpunkter och behov.
Den aktiva ledarstilen bygger pÄ dialog, likvÀrdighet och ömsesidig respekt. Jag Àr viktig och du Àr viktig. Som ledare behöver jag förtjÀna barnets förtroende och vilja att samarbeta. DÀrför tar jag hÀnsyn till dina behov samtidigt som jag tar hÀnsyn till mina egna behov. Hur kan vi tillsammans fÄ det hÀr att fungera för att bÄda ska mÄ bra?
FörÀldraskapet handlar om förvaltarskap, snarare Àn Àgandeskap. Jag vill vara din ledare, inte din diktator. Ledarskapet har en tydlig riktning med regler och rimliga förvÀntningar pÄ barnet som alltid kommuniceras med kÀrlek och utrymme för barnets tankar och frÄgor. Det handlar om att lyssna inÄt och lÀra kÀnna sÄ stora delar av dig sjÀlv som möjligt för att ditt umgÀnge med ditt barn ska bli Àkta och genuint.
Den aktiva ledarstilen kallas just aktiv eftersom den krÀver en aktiv medvetenhet och ett medvetet aktivt val. Det Àr ingen reaktion pÄ yttre eller inre hÀndelser, utan handlar om att aktivt agera istÀllet för att reagera.
Exempel pÄ uttryck hos en aktiv ledare:
âVill du göra lĂ€xorna innan eller efter maten?â
âOm jag förstĂ„r dig rĂ€tt⊠Àr det sĂ„ du menar?â
âJag tycker inte om att du ofta Ă€r sen till skolan. Hur kan jag bĂ€ttre hjĂ€lpa dig att komma i tid den hĂ€r veckan?â
Det aktiva ledarskapets fördel:
Barnet lÀr sig att tÀnka sjÀlvstÀndigt, med tryggheten av en ansvarig vuxen att luta sig mot
Barnets sjÀlvkÀnsla ökar, dÄ det upplever sig respekterad och sedd som person
Barnet utvecklar sin förmÄga att lyssna, reflektera och förstÄ andra mÀnniskor
Barnet Àr mindre benÀget att utveckla beteendeproblem och klarar bÀttre av att hantera negativa influenser frÄn andra, tack vare den fast rotade kÀnslan av sjÀlvvÀrde
Barnet utvecklar lÀttare en egen önskan om att samarbeta och göra rÀtt, pÄ grund av den acceptans, kÀrlek och respekt hon i sin tur upplever att hon fÄr frÄn ledaren.
Barnet har större chans att vÀxa upp till en sjÀlvstÀndig och sjÀlvtÀnkande individ med en sund sjÀlvkÀnsla, mod, empati och respekt för sig sjÀlv och mÀnniskor i sin nÀrhet.
Det aktiva ledarskapets nackdel:
I jÀmförelse med de tvÄ andra ledarstilarna, krÀver det aktiva ledarskapet troligen mest energi, tid och tÄlamod frÄn förÀlderns sida.
Finns det nÄgot du skulle vilja förÀndra eller utveckla i din ledarstil som skulle vara till nytta för relationen med ditt barn eller andra i din omgivning?
Se vÄra populÀra webbkurser i Aktivt FörÀldraskapŸ
Eller lÀs mer pÄ Aktivt FörÀldraskap.se
Detta inlĂ€gg Ă€r skrivet av Louise Ringheim Foss med utgĂ„ngspunkt frĂ„n Agnetha Stagling Birgerssons bok âFrigör barnets potential och din egen - fem egenskaper för ett friare livâ. Vill du köpa boken? Klicka hĂ€r